Mee Goreng (mami+melayu ~ penang mari :P)

3:24:00 PM

Assalammualaikum & Selamat Petang Uols,

Nindiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.............
KeRASUKkan meREJAM makanan sudaaaaahh mai he3
So uols sila la HADAP entry iols yang bertingkek2 lepaih ni naaaaaaaaaaaaa
Kalo SUDI sila la TRY resipi ikut soka ati iols ni he3
Kan ker LAST iols up entry rejaman masa kat SINI kan3
So kalini meh la kita MOLAkan dengan rejaman MEE GORENG Mami+Melayu Penang Mai gitew
Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....PANJANG dak TITLE rejaman iols?????? :P
Bior GAMBOR yang berceritera :)


Iols guna SOS KICAP Sany Char Koay Teow hokeyh

BAHAN2 yang lain ialah bawang putih (ditumbuk halus), cendawan shitake (dipotong nipis), daging (dipotong nipis & digaul sedikit garam & kunyit), tauge & telur ayam

MEE kuning mesti ada la kan3 :P
Kalo idak udah jadik bihun atau koe teow la pulop he3

MeMOLA sila PANASkan minyak
TUMIS bawang putih

Tumis sehingga bawang putih KUNING KEEMASAAN (hat gambor ateh ni kan3, bawang iols hampir2 HANGIT hokeyh :P)
Anggaran dalam 2-3minit

Terus MASUKkan cendawan & daging

GAUL sebati (dalam 2-3minit)

Terus MASUKkan KICAP SCKT itu :)
GAUL lagi (dalam 4-5minit)

Terus MASUKkan mee

GAUL sebati & sila masukkan stok ayam/daging
Anggaran dalam satu cawan gitew
Nampak tak dalam gambor ateh ni macam berkuah2 gitew kan3 :)
Stok ni akan menambahkan lagi perisa mee tu tau3
Biar mee menDIDIH dalam 4-5minit

Terus PECAHkan telur
Bior telur tu macam masak sedikit
Anggaran dalam 3-4minit
P/S : Uols nampak dak dalam gambor ateh ni iols boh sekali tauge kan3. Jangan ikut naaaaaaaaa. Iols tersilap. Kalut lebeh, he3. Patutnya taugeh tu masuk LAST tau3. Baru rangup & lebih sedap :)

Barula GAULkan semula mee dengan telur shingga sebati & sekata
Masak sebentar dalam 2-3minit

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......
SIAP sudah
MUDAH, CEPAT & RINGKAS
Total masa nak REJAM mee ni dalam +/- 25minit sajork hokeyh
TAPI iols masak jadik LAMA sikit, SEBABnya nak kena TANGKAP GAMBOR :P
Tu yang bawang hampir2 nak HANGIT, mee & taugeh pun macam overcooked sket he3
P/S : Uols nampak dak AYAM itu???Resipi dia NEXT entry naaaaaaaaaaa :)



~~~ To Be Continued ~~~

You Might Also Like

8 comments

  1. eh..eh...ada ek kicap Sany CKT?x penah jmpa pon.beli mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam zai,
      beli kat Sany CKT tokong ular tu laaaaaaaaaaaa :)

      Delete
  2. Sedapnya mee goreng mami + melayu penang ni...terliur diana tengok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam diana,
      he3
      thanx yer
      tu iols rejam ikut dan sajork :P

      Delete
  3. tudia.. ni memang seksa jiwa malam2 ni tengok entry makan aje ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam siti,
      jangankan kata malam
      kalo lapor petang2 gini pun jadik hal ni he3

      Delete
  4. Slurpp, saya pun suka buat mee goreng. Anak2 saya suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam an,
      kaaaaaaaannnnnnn3
      fayyadh soka kalo mee goreng kicap cenggini he3

      Delete

Blog Dekat di Hati