Tuesday, May 8, 2018

Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Buffet Ramadhan Best 2018 Di Pulau Pinang

Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Buffet Ramadhan Best 2018 Di Pulau Pinang

Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Buffet Ramadhan Best 2018 Di Pulau Pinang

Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Buffet Ramadhan Best 2018 Di Pulau Pinang | Assalammualaikum dan selamat pagi semua. Pejam celik, pejam celik, lagi dua minggu kita akan menyambut bulan Ramadhan yang mulia. Sungguh cepat masa berlalu kan3. Seperkara lagi, sehari sahaja lagi kita akan menghadapi pilihanraya umum. So bagi yang berkenaan, silalah menunaikan kewajipan anda sebagai rakyat Malaysia. Berbalik kepada sambutan bulan mulia bagi semua umat Islam di seluruh dunia, untuk entry kali ini, sekali lagi saya akan berkongsi sebuah lagi tempat yang perlu anda masukkan di dalam senarai buffet Ramadhan 2018, terutamanya di Pulau Pinang. Tidak lain dan tidak bukan buffet Ramadhan di Hotel Equatorial Penang.


Upah sekeping gambar tuan blog sebagai pembuka gitew
Buffet Ramadhan 2018
Nada Lama, Hotel Equatorial Penang


Marhaban Ya Ramadhan Buffet | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang

Marhaban Ya Ramadhan Buffet | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Bagi penggemar buffet Ramadhan, saya pasti anda akan ternanti-nantikan buffet Ramadhan di Hotel Equatorial Penang (EQ Penang) kan3. Iyerlah, EQ Penang merupakan antara peneraju bagi hotel di Pulau Pinang yang menawarkan buffet Ramadhan di restoran Nada Lama yang telah mendapat sijil Halal yang sah. Tanpa melengahlan masa, mari kita sama-sama melayari kepelbagaian dan keunikan yang ditampilkan di Hotel EQ Penang di malam media review Marhaban Ya Ramadhan Buffet.


Perasmian Marhaban Ya Ramadhan Buffet di Hotel Equatorial Penang oleh Mr Andrea Knussi (General Manager)


Barisan buffet dan juga gerai aksi yang terdapat di Marhaban Ya Ramadhan Buffet di Hotel Equatorial Penang

Pssstttt, haaaaaaa, ini baru barisan yer belum perincian dalam setiap barisan itu. Memang Hotel EQ Penang terkenal dengan kepelbagaian menu bagi tawaran buffetnya. Tidak terkecuali juga bagi buffet Ramadhan bagi tahun 2018 ini. Dengan ini secara rasminya, silalah bertabah membaca enrty ini. Tetapi saya pasti anda akan membaca hingga kehujung kerana teruja untuk mengetahui kesemua pilihan makanan yang ada kan3 :p.


'Sitting area' di Nada Lama juga luaaaaassssssss
Terdapat indoor (berhawa dingin) dan juga outdoor (ditepian kolam renang)
So silalah pilih ikut kesukaan masing-masing ye

Pssstt, memang luas tau3. Sangat luas. Luar dan dalam. Susunan meja dan kerusi juga selesa dan luas. Ada sesetengah hotel, susunan dalam ruang restoran agak terhad, makanya apabila tiba buffet Ramadhan, yang pada kebiasaannya melibat ramai pengunjung, keadaan akan menjadi sesak dan tidak selesa. Tetapi di Nada Lama, InsyaAllah tidak, kerana memang luas sungguh persekitaran restoran ini.

Seleksi Pembuka Selera Dan Pencuci Mulut | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang

Seleksi Pembuka Selera Dan Pencuci Mulut | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Oleh kerana sememangnya senarai seleksi makanan yang ditawarkan adalah banyaaaaaakkkk, makanya untuk memudahkan anda menghadamnya, adalah lebih baik saya mencantumkan bahagian pembuka dan penutup iaitu pembuka selera dan pencuci mulut. Jom layan ceritera bergambar dibawah.

Seleksi kerepek, biskut dan roti

Seleksi buah-buahan dan cocktail

Seleksi ulam-ulaman dan salad bersama pelbagai 'dressing'

Gado-gado
Rojak buah
Tauhu sumbat

Pelbagai jenis kerabu dan acar
(kerabu udang, kerabu kerang, kerabu ikan bilis, kerabu kacang botol, acar buah, jelatah timun)

Lemang bersama pelbagai serunding (daging, ayam dan ikan)
Pelbagai keropok tempatan (keropok ikan, dll)

Pelbagai jenis kurma dan kudapan Arab (buah tin, dll)

Kuih muih tradisi Melayu

'Chocolate Fountain'
Air Batu Campur
Aiskrim

Seleksi kek
(chocolate brownies, linzer cake, mocha swiss roll, dan black forest cake)

Pelbagai jenis puding dan jeli
(vanilla creme brulee, peanut butter panna cotta, cream caramel, dan coconut puding)

Bubur pulut hitam, bread butter pudding, fruit cream puff dan walnut tart

Pssttttt, haaaaaaaa macam mana??? dah rambang mata ke?? Ini baru satu bahagian yer, baru nak bermula gitew he3. Jangankan kata anda, saya sendiri pada hari kejadian seolah-olah hendak keluar tangan tambahan sampai sepuluh sebab rambang mata hendak memilih yang mana satu hendak dirasa terlebih dahulu.

Seleksi Hidangan Utama | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang

Seleksi Hidangan Utama | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Di bahagian menu utama sudah pastinya ianya membariskan menu lauk pauk fusion dan tempatan. Untuk perincian menunya, jom kita layan ceritera bergambar dibawah.

Pilihan nasi tomato dan nasi putih


Kurma daging
Kambing bawang lada hitam


Beef steak black pepper sauce
Sambal udang

Chicken in sour plum sauce
Ayam rendang kunyit


Cauliflower, broccoli, mushroom with mixed herbs
Bunga kobis berempah


Hokkein char with seafood

Psssttt, bagi penggemar menu daging seperti saya, sila pastikan anda tidak terlepas untuk merasai menu beef steak black pepper sauce dan kambing bawang lada hitam. Waallllaaahhh sangat rasa kedua-dua menu ini tau3.


Seleksi Hidangan Sup | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang

Seleksi Hidangan Sup | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Buffet Ramadhan di Hotel EQ Penang turut menyajikan menu berasaskan sup. Antaranya adalah seperti dibawah.

Bubur lambuk ayam, sup ekor, dan juga sup cendawan


Seleksi Gerai Aksi | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang

Seleksi Gerai Aksi | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Barisan Gerai aksi di Hotel EQ Penang memanglah teramat meriah. Saya dan suami pada malam kejadian memang rambang mata yang terlampau tau3. Puas memikirkan bagaimanakah caranya untuk memboleh kami merasa kebanyakkan menu yang ditawarkan bersempena Marhaban Ya Ramadhan Buffet. Ini kerana kami berdua tidak mahu melepaskan peluang untuk merasa dan berkongsi hasil rasa itu dengan para pembaca. Dari barisan menu utama, ke pembuka selera ke pencuci mulut dan seterusnya gerai aksi, menu-menu yang terhidang sudah pastinya sungguh meriah dan banyak. Ianya turut menggoda hati nurani sesiapa sahaja yang memandang untuk mencuba setiap satunya. Alaaahaaiiii, dilema sungguh malam itu. Apapun, mari kita layan dahulu barisan menu-menu bagi gerai aksi di Hotel EQ Penang.

Laksa

Dim Sum

Pizza
Kebab

Model ku sayam a.k.a my Mr Hubby di gerai kambing bakar & gerai ketam bercili

Dua jenis ketam bercili

Psssttttt, aduuiiiiiii, menu ini memang WIN. Tersangat WIN. Tiada kata lain selain WIN. Nasib engkau la wahai perut seorang blogger, sambil menaip, sambil tengok gambar, sambillah kau terliur sendiri he3.

Gerai kambing panggang dan Arabic briyani

Gerai sate ayam dan daging

Mongolian BBQ

BBQ station

Psssttttt, haaaaaaa, unik tak unik dengan dua gerai BBQ??? Hanya di Hotel EQ Penang. Anda dapat menikmati apakah perbezaan antara dua jenis BBQ yang sudah semestinya setiap darinya mempunyai rasa yang unik dan tersendiri. Nak tahu apakah kenunikannya??? kenalah cuba sendiri gitew kan3 he3

Gerai Tempura (tempura udang dan sayuran)

Gerai shawarma ayam

Gerai murtabak

Seleksi minuman sejuk (air soya, tebu, oren, kurma dan mata kucing)

Menu Pilihan Dari Hati Seorang Blogger | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang

Menu Pilihan Dari Hati Seorang Blogger | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Sebenarnya adalah sukar untuk saya berkongsi secara tepat menu apakah yang menjadi pujaan hati saaya dan suami pada malam Marhaban Ya Ramadhan Buffet di Hotel Equatorial Penang. Ini adalah kerana hampir kesemua menu yang terhidang pada malam kejadian memang menepati citara rasa kami suami isteri. Untuk makluman semua, memang kami berdua sengkak kekenyangan dan puas hati sangat dengan hidangan yang kami pilih. Apapun, jom saya belanja beberapa seleksi yang menjadi dambaan hati nurani kami suami isteri.


Diantara deretan pinggan dan mangkuk kami suami isteri pada malam kejadian

Wajah kegirangan kami suami isteri sebelum dan sesudah menjamu selera

Pssstttt, antara kesemua menu, saya akan memilih beberapa menu yang WIN dihati dan di tekak serta usus kami suami isteri........
v
v
v
Mongolian BBQ

Psssttt, meeeemaaaannggg tersangat sedaaapppp. Gabungan darat dan laut gitew. Dengan sotongnya, udangnya, kepahnya, dagingnya, ayamnya, kambingnya dan sayur sayuran. Lengkap. Cukup rasa. Peerrghhhh, memang memanggil-manggil sungguh laaaa haaaiii. Meh sini saya belanja video in the making of our Mongolian BBQ
v
v
v


BBQ dan juga tempura items


Belanja lagi gambar meriahnya tempura di malam Marhaban Ya Ramadhan Buffet, Hotel Equatorial Penang

Psssttt, BBQ dan kami suami isteri memang tidak dapat dipisahkan.Sotooooonggg ituuuuu sungguh WIN. Juiiiiccccyyy sungguh. Sekali gigit merecik-recik air manisan sotong itu. Perapan bbq yang berbeza. Memang anda akan dapat merasa perbezaan rasa dan bau bagi Mongolian bbq dan juga bbq station. Untuk tempura, sah-sahlah udang tempura itu WIN kan3. Seriously, besar gedabak seekor udang tu tau3. Rangup kriuk-kriuk di luar dan didalamnya isi udang yang kekal segar dan juicy. Kesimpulannnya WAJIB cuba. Jangan tak cuba tau3. WAJIB cuba kedua-dua jenis BBQ dan juga tempura.


Black forest cake

Pssstttt, WIIIIIINNN. Saya teringat-ingat ni haaaaaaa. Sekali masuk mulut terus caiiirrr. Saya memang penggemar kek, tetapi black forest bukan dalam senarai saya. Tetapi untuk kali ini black florest cake di malam Marhaban Ya Ramadhan Buffet, Hotel Equatoria Penang memang TOP TOP MELETOP.

Maklumat Buffet Dan Lokasi | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang

Maklumat Buffet Dan Lokasi | Ramadhan Buffet Dinner Di Hotel Equatorial Penang | Seperti biasa, sebagai penutup entry, saya akan berkingsi dengan anda perincian bagi buffet Ramadhan yang di tawarkan di Hotel EQ Penang.




Tema
Marhaban Ya Ramadhan Buffet

Tarikh
17 May 2018 - 14 Jun 2018

Masa
6.30 pm  - 9.30pm

Lokasi
Nada Lama,
Hotel Equatorial Penang

Harga
RM138 nett/dewasa, RM108.00 nett/warga emas (60thn keatas) & RM 69.00 nett/kanak-kanak 

Promosi 'early bird'
RM108.00 nett/dewasa
(belian voucer dari 16 April - 16 May 2018)

Laman sesawang

Facebook





Sebagai perkongsian tambahan, Hotel Equatorial Penang menyediakan ruangan solat a.k.a surau bagi pengunjung hotel di level yang sama dengan Nada Lama

 
Selain itu, Equatorial Hotel Penang juga mempunyai sebuah lagi surau asing yang khas untuk pekerja hotel yang terletak di level LG2

Psssttt, kedua-dua buah surau ini telah mendapat pengiktirafan bertaraf 5 bintang daripada Jabatan Agama Islam Pulau Pinang.



~~~ The End ~~~

1 comment:

  1. Semuanya nampak menyelerakan! Terliau tengok tau...

    ReplyDelete