Resipi D'dapor ~ Resipi Nasi Briyani

1:59:00 PM

Resipi Nasi Briyani Mami Penang

Assalammualaikum & Selamat Petang Uols,
So seperti yang iols janjikan dalam ENTRY INI (Resipi Udang Goreng Butter Bersarang), hari ini iols akan UP ENTRY ReSiPi D'dApOr berTINGKEK2 kan3
So moh la kita layan TINGKEK keDUA a.k.a resipi NASI BRIYANI Penang mai punya :P


Iols pakai rempah Briyani Adabi

Dekat belakang paket rempah ada disediakan resipi naaaaaaaaaa
Uols boleh ja follow
TAPI iols tak ikut sangat pun
Macam besa iols suka ikut CARA iols SENDIRI :)

BAHAN2 :

Beras BASMATHI 4 port

Sila RENDAM dalam air dalam 30-40 minit

Selepas itu, sila TOSkan & ketepikan seketika


Bahan KISAR - Bawang Merah (8biji), Bawang Besar (1 biji), Bawang Putih (6ulas) & Halia (1inci)


Bahan TUMISAN - Planta, Ghee, Rempah Briyani Adabi yang disebatikan dengan air (iols guna 5 sudu rempah sajork sebab takmo pedas2 so that Boboboy boleh makan), bahan kisar, 3 beradik (bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis), buah pelaga & biji ketumbar.


Bahan PERASA tambahan - Susu cair (1 cawan), buah gajus di bakar, kismis, buah gajus dikisar (rendam 20 biji buah gajus dalam air, kemudian blender sehingga menjadi halus)

CARA2 penyediaan Nasi Briyani:


PANASkan & CAIRkan PLANTA & minyak GHEE (2-3minit)


TUMISkan bahan KISAR (2-3minit)

MASUKkan 3 beradik, buah pelaga & biji ketumbar


GAUL & TUMIS sehingga naek bau (4-5minit)


MASUKkan PES rempah Nasi Briyani


TUMIS lagi sehingga naek bau & agak garing (5-7minit)


MASUKkan kisaran biji gajus & susu cair


GAUL & TUMIS sehingga menjadi agak pekat (3-5minit)


MASUKkan beras basmathi


GAUL sebati (sila gunakan kaedah KAUP BALIK supaya beras tidak hancur naaaaaa)


MASUKkan air (4port a.k.a ikut sukatan beras yang digunakan)

MASAK nasi sehingga kembang a.k.a separa masak (macam gambar di atas)


LAPIKkan bawah periuk nasi macam gambor di ateh
pssstttt : Ini petua/kaedah My Mak hokeyh. Ini supaya nasi tidak hangit di bahagian bawah & ianya masak secara seimbang gitew :)

Sila GAMkan penutup periuk macam gambor ateh ni
psstttt : Bahan berwarna putih tu adalah campuran tepung dengan air. Sila pastikan campuran tu agak liat2 cenggitu supaya boleh melekat dengan baik nanti tau3


TUTUP periuk & TINDANkan dengan lesung
pssttttt : pakai ja apa2 benda yang berat atas penutup periuk tu. Ini supaya wap tidak keluar dari dalam periuk & nasi masak dengan sekata gitew :)
HASILnya
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
Nampak dak??????????
Nasi masak & kembang dengan sekata
Beras tidak hancur kan3


Seterusnya sila TABURkan buah gajus & kismis
pssttttt : Haaaaaaaaaaaaa, kat sini la yang iols tersilap step tau3. Sepatutnya kismis tu dimasukkan sebelum periuk nasi ditutup. Ini supaya kismis kembang & rasa manis kismis sebati dengan nasi. Baru lagi uuummpppphhhhh :P


Sila GAUL SEBATI (sekali lagi sila gunakan kaedah KAUP BALIK untuk pastikan nasi tidak hancur)
AKHIR sekali sila WARNAkan nasi untuk nampak lebih menarik
pssttttt : Haaaaaaaaaaa, untuk mewarnakan nasi sila gunakan sebatang lidi, & celupkan dalam pewarna, kemudian sila cucuk2 dan seratakan dalam nasi (sila rujuk gambor ateh ni naaaaaa)

HASIL FINALE
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v



~~~ The End ~~~

You Might Also Like

10 comments

  1. Wahhhhh!! sedapnya...
    Siap ada resepi bergambar lengkap... :)
    Terliur aihhhh :)

    ReplyDelete
  2. xdel;ah susah sgt..x pnh lg buat nasi beriyani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam lya,
      kaaaaaannnn
      mudah je sebenornya :)

      Delete
  3. wow Nasi Briyani... boleh rujuk resepi Sha ni nti klu nak masak...:)

    ReplyDelete
  4. hehe..

    pakai lesung tu memang win...

    lama tak tengok macam tu...

    ReplyDelete
  5. bab pakai tepung, alas & lesung batu x penah buat...slalu msk guna rice cooker ja :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam zai,
      iols tak gheti la pakai rice cooker
      dia soka dok tendang jadik keep warm he3 :P

      Delete

Blog Dekat di Hati

Blog Archive