Wednesday, January 10, 2024

Gangguan Bekalan Air di Penang | Penang Elok Dah Kata Kaaauuuuu

Gangguan Bekalan Air di Penang | Penang Elok Dah Kata Kaaauuuuu

Gangguan Bekalan Air di Penang | Penang Elok Dah Kata Kaaauuuuu | Assalammualaikum dan selamat tengah hari semua. Kini bermulalah al-kisahnyaaaaaa Penang TAKDAK AYAQ secara besar-besaran lagi kan3. 


Sebelum ni diwar-warkan sehari sahaja airnya tiada. Tetapinya dia pi sampai 4 hari hoooiiiiii. Masa tu memang saya tak spare air banyak, cuma dalam 2 baldi & dalam sebiji mesin basuh sahaja. Sebabnya kebiasaannya jika air tiada, tangki flat rumah saya boleh bertahan sehingga 2hari tau2. Tapi time tu, masuk hari ke dua air dah kering terus. Time tu masih positif, mungkin hari yang sama akan ada air dah. Ater kaaaann deme kata sehari sahaja. Tup tup, sampai hari ke 4 pun tiada air weeiiii. Nasib baik time tu ofis saya ada air, so masuk hari ke 3 memang mandi deat ofis la. Air hanya ada tengah malam buta hari ke 4 weeiii. Dah habis satu Penang air ada, kawasan perumahan saya ja yang masih tiada. Memang geram betu time tu.


Untuk kali ini, gangguan bekalan diwar-warkan jauh lebih awal dan dijangkakan sehingga 4hari. Kali ini dah dapat notis awal, so gagahlah juga kan3. Kita spare ayor siap2 secara individu di dalam rumah sendiri. Lagi satu disini kita dapat melihat secekap mana pihak pengurusan, sama ada di sekolah ka, di tempat kerja ka, dirumah ka kan3. Meh sini saya nak ceritera dari sudut persediaan dan pengalaman saya secara peribadi dalam menghadapi gangguan bekalan air ini. Sebabnya memang boleh agak dah deme ni, cakap sehari, jadi sampai 4 hari, ni yang kali ni cakap konon 4 hari, entah jadi berapa hari pun tak taaaaaauuuuu la kan3. So better sedia dari awal.


Kawasan gangguan bekalan air paling lamaaaaaaaaa


Pssttt, deme kata kawasan perumahan saya ni termasuk dalam list kawasan dihujung paip. Makanyaaaaaa, kawasan inilah yang paling lama mengalami gangguan


Segala bekalan air yang mampu disimpan


Psstt, secara totalnya ada satu kolah air 30gelen, satu mesin basuh 5kg (uploaded), 5 kontena petak bertutup, 5 baldi, 2 tong beras bertutup, 2 raga kecil & satu raga besar yang dilapik dengan plastik sampah, serta bekas-bekas kecil (periuk2)


Inisiatif dari pihak management


Pssttt, management flat pun lebih pro-aktif dalam merencakan catuan air. Ini bagi memastikan kandungan air tangki besar boleh bertahan lebih lama. Iyerlah, macam yang saya dah maklumkan sebelum ini, tangki air besar flat saya ini boleh bertahan sehingga dua hari tau3. Tapiiiii, semasa gangguan bekalan air yang lepas, ianya hanya bertahan sehari sahaja. So untuk kali ini management adakan catuan air berkala. Ini bagi mengelakkan pembaziran air. FYI, flat saya ni ramai warga asing, banla la, indon la, nepal la. So mereka ini yang kebanyakannya menyewa disini dan ada di rumah diwaktu siang. Ini menyebabkan penggunaan air tanpa henti dan tidak terkwal, dan air tangki cepat habis. So kali ini management hanya membuka bekalan air sehari untuk dua sesi sehari. Dan waktu-waktu ini kami penduduk tempatan ada dirumah. Sempatlah nak refill semula air tadahan untuk next day



~~~ The End ~~~

1 comment:

  1. Atas titah Permaisuri Cuya, Kerajaan Kelapa menjemput tuan hamba untuk menyembah duli menyertai giveaway yang sedang berlangsung di blog Kerajaan Kelapa.

    Yang benar,
    Permaisuri Cuya.

    ReplyDelete