Tuesday, September 8, 2020

Yang Remeh Dan Yang Temeh | Kisah Blogger Nan Seketul

Yang Remeh Dan Yang Temeh | Kisah Blogger Nan Seketul

Yang Remeh Dan Yang Temeh | Kisah Blogger Nan Seketul | Assalammualaikum dan selamat petang selasa para pembaca kesayangan. Baiklah, untuk hari ni silalah benarkan saya membebel sepatah dua (sepatah dua la sanggaaaattt kan3), tentang liku-liku, perit getir, suka duka dan yang remeh dan yang temeh seorang blogger perlu hadapi di dalam menghasilkan sesebuah karya a.k.a entry.


Sedar tak sedar saya telah berblog sedari tahun 2014, dan telah memasuki tahun ke 7 dah pun. Dari sekadar menyahut seruan dari seorang blogger untuk berubah dari hanya seorang silent blog reader kepada seorang penulis blog. Dari sekadar berkongsi kisah peribadi keluarga serta pengalaman sendiri, sehinggalah terjebak dengan segala jenis review secara rasmi. Sememangnya jika anda mengenali diri saya secara nyata a.k.a personal, saya akui saya seorang yang banyak mulut, suka membebal dan comel #eh3 mudah mesra. Ada juga kadang-kadang tu kemaluan #eh3 malu-malu diperingkat awal, seperti sekor kucing a.k.a malu-malu kucing, tapi sekejapan sahaja, kerana sesudah 5 minit saya akan bertukar he3 :P. Dengan itu ianya seakan sesuai untuk saya membebel serta berceritera secara penulisan di dalam blog.


Peringkat awal berblog memang tidak pernah meletakkan watermark untuk gambar, bahasa pun tunggang terbalik, design blog ala-ala zaman tok kadok serta sudah semestinya tidak terlibat dalam menjana pendapatan berblog. Manakan tidak, saya memang tidak mempunyai pengetahuan langsung di dalam bidang ini terutama design ataupun coding segala tu haaa. Namun, Alhamdulillah semakin lama semakin cuba memahami erti sebenar di dalam berblog (giittcchhhewww). Walaupun masih belum mahir, tetapi saya sudah berani untuk mendapatkan nasihat serta servis dari rakan blogger yang pakar. Sejujurnya saya sedar sehingga kini masih banyaaaakkk lagi saya ketinggalan, tapi pelan-pelan kayuh la yer dop. 


Dah nama pun part time blogger. Pelbagai kekangan dok melintas kesana kesini kesana kesini kekdahnya he3. Sebab tu sekejap tenggelam, sekejap timbul, tapinya saya tetap akan kembali kan3. Doakanlah saya terus istiqamah dalam berblog yaaaaaa.


Ni saja ja saya nak kongsi total blog PV (semalam) yang saya rasakan macam cantik sahaja nombornya he3

1, 294, 000


Waiting to be an entry gitchew

Pssstt, ni semua entry ni belum ada sebarang bebelan lagi yaaaa. Baru setel letak tajuk serta susun gambar sahaja :P

Hat ni waiting to be watermark pulop he3 :P

Psssstt, haaa semua gambar dalam folder ni pula belum di'watermark'kan tau3


Jika anda lihat senarai waiting list entry di dalam blogpost list serta folder gambar yang didalam waiting list untuk di'watermark'kan di atas ini, paham-paham la na. Inilah merupakan holding factor bagi kebanyakan blogger dalam menghasilkan entry secara konsisten, termasuklah saya yang merupakan seorang blogger marhaen #eh3 picisan :P. 

Dari nak kumpulkan, tapis dan sort gambar-gambar peringkat awal sehingga meng'watermark'kan gambar yang terpilih, serta seterusnya membuat entry dengan tajuk yang menarik. Ini merupakan kerja belakang tabir yang perlu setiap orang blogger lalui dalam menghasilkan sesuatu entry yang boleh anda baca, fahami dan yang penting adalah rasai. 

Seperti diri saya, sejak dari dulu memang saya kerap kali tersangkut diperingkat meng'watermark' tu tau3. Oleh itu untuk memastikan momentum entry saya berada in the right track, saya akan cuba untuk setelkan part watermark itu sebanyak mungkin. Ini kerana pabila ada mood, saya boleh terus pilih yang mana satu pujaan hati untuk disiapkan bebelannya pula. Bebelan ni kena ikut mood. Kekadang nak bebel tentang makanan, kekadang tentang resepi, kekadang cuti-cuti malaysia, kekadang malas nak membebel :P. Bukan mudah ya. Tapi kerana minat kuturutkan juga gitchew.




~~~ The End ~~~

No comments:

Post a Comment